Apeldoorn,
18
juli
2017
|
10:52
Europe/Amsterdam

Centraal Beheer leert samen met klanten over 'smart home'

'Internet of things' krijgt een steeds grotere rol in het leven van consumenten. Het huis van de toekomst komt dichterbij. Reden voor Centraal Beheer om te onderzoeken wat 'smart home' voor klanten kan betekenen. Veiligheid en besparing blijken de belangrijkste redenen om 'smart home' producten te gaan gebruiken.

Bijna 3000 klanten meldden zich na een oproep om zes maanden diverse 'smart home' producten te testen. "Zo’n enorme belangstelling hadden we niet verwacht", zegt Marteyn Roose, Manager Marketing bij Centraal Beheer. "Wij zijn in maart met 100 klanten gestart. Zij kregen een pakket met een breed scala aan slimme producten gericht op een veiliger of comfortabeler leven. Denk bijvoorbeeld aan een watersensor die een signaal geeft op je mobiel als er lekkage dreigt of aan verlichting die je via een app op afstand bedient. Via een online community beantwoorden de deelnemers vragen en delen zij ervaringen."

Veiligheid is de belangrijkste motivatie
Naast de online community startte Centraal Beheer ook een groter onderzoek bij zijn klantpanel dat uit 1100 klanten bestaat. De resultaten laten zien dat veiligheid voor de meeste klanten de belangrijkste reden (56%) is om met ‘smart home’ aan de slag te gaan. Daarna volgen economische redenen (55%), 'fun' (40%) en op de laatste plaats comfort (37%). De helft van de klanten heeft al slimme oplossingen in huis. In de meeste gevallen gaat het om een slim entertainment apparaat zoals smart tv, bluetooth en/of Wifi speakers. Een kwart maakt daarnaast gebruik van slimme energieproducten zoals een slimme thermostaat en een energiemanager/-app. Overige toepassingen zie je nog nauwelijks.

Centraal Beheer ontwikkelt samen met klanten nieuwe 'smart home' diensten
Roose: "Met het 'smart home' pakket ervaren onze klanten direct wat deze nieuwe apparaten kunnen betekenen. Kan je je huis bijvoorbeeld slimmer inrichten waardoor het nog veiliger wordt? Of kan je ermee besparen, waardoor je geld overhoudt voor andere zaken? Hun ervaringen laten zien waar de behoefte écht zit en de rol die wij daarin kunnen spelen. Ik zie volop kansen. Samen met onze klanten ontwikkelen we nu ook nieuwe diensten op het gebied van 'smart home'."

Contactpersoon
photo:Marloes Oldenhof
Marloes Oldenhof
06 303 70 103
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws