Apeldoorn,
23
november
2017
|
10:50
Europe/Amsterdam

64% zzp’ers loopt onbewust groot aansprakelijkheidsrisico

Klik voor grote versie
infographic

Stel je bent loodgieter en je zet tijdens het repareren van een kraan per ongeluk de hele badkamer blank. Het water loopt door het plafond naar de buren waar de mooie Mondriaan opeens op een kindertekening lijkt. Wat dan…?

Nederland telt meer dan 1 miljoen zzp’ers in alle sectoren; de bouw, de zakelijke dienstverlening en de industrie. Deze groep wordt met de groeiende economie steeds groter, maar is zich niet altijd bewust van de risico’s die zelfstandigheid met zich meebrengt.

Zzp’er is vaak onbewust zzd’er; 'zelfstandige zonder dekking'
"Uit onderzoek van GFK* blijkt dat maar liefst 64% van de zzp’ers geen aansprakelijkheidsverzekering heeft voor hun bedrijf", aldus Jack Hommel, directeur Bedrijven bij Centraal Beheer. "Vaak omdat zij denken dat hun privéverzekering dekking biedt. Helaas is dat in veel gevallen niet zo. Het zijn allemaal ondernemers die - vaak onbewust - een groot risico nemen. Wij noemen ze wel eens gekscherend 'zzd’ers' ofwel 'zelfstandigen zonder dekking'. Het is echter een serieuze zaak die we graag onder de aandacht brengen."

Zzp’er die zijn zaakjes goed op orde heeft, groeit sneller
Als de verzekeringspartner van ondernemend Nederland heeft Centraal Beheer onderzoek laten uitvoeren door ZZP Barometer onder zzp’ers. Jeroen Sakkers, initiatiefnemer van ZZP Barometer: "Het is als zzp’er belangrijk om goed verzekerd te zijn tegen mogelijke schade waarvoor jij als bedrijf aansprakelijk bent. Zorg ervoor dat je je risico’s goed hebt afgedekt. Uit onze onderzoeksresultaten blijkt dat 82% van de opdrachtgevers hierop let voordat ze een zzp’er inhuren. Dat is niet alleen belangrijk voor de professionaliteit van je bedrijf, maar blijkt ook een ingangseis te zijn voor het werven van een opdrachtgever. Het is zelfs zo dat 3 op de 5 opdrachtgevers een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven verplicht stelt. Door je zaakjes als zzp’er dus goed op orde te hebben, lig je beter in de markt."

* Totaal Onderzoek Financiële Diensten 2016 voor de zakelijke markt van onderzoeksbureau GFK